Главная страница

Программа по английскому языку ставит перед собой две задачи



НазваниеПрограмма по английскому языку ставит перед собой две задачи
страница2/5
Дата16.02.2016
Размер0.58 Mb.
ТипПрограмма
1   2   3   4   5
Раздел 2.

Чтение.

В учебном аспекте в плане чтения объектами изучения являются лексические навыки по определенным темам. Формируются и совершенствуются грамматические навыки, развивается умение понимать содержание обстоятельственных, безличных и дополнительных предложений. Учимся определять связи (отношения) между частями текста (внутри предложения) посредством лексических и грамматических средств; догадываться о значении неизвестных слов по контексту.

Чтение с полным охватом прочитанного предполагает детальное, полное изучение текста. Поэтому требуется развитие таких умений, как умение работать со словарем (развитие этого умения автоматически включается в упражнения к тексту), умение догадываться о значении слов (по звучанию, по графическому написанию, по контексту, по словообразованию). Эти умения совершенствуются в адекватных упражнениях.

Знать: грамматику в необходимом объеме, лексику по определенным темам, особенности перевода с английского языка на русский язык и наоборот.

Уметь: читать тексты общекультурного, общенаучного характера и тексты по специальности; определять содержание текста по знакомым словам, интернациональным словам, географическим названиям и т.п.; распознавать значение слов по контексту; выделять главную и второстепенную информацию; пользоваться общими и отраслевыми словарями и справочниками на иностранном языке.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Прочтите текст и попробуйте понять его общее содержание, определите о чем этот текст в общем.

  2. Выпишите наиболее часто повторяющиеся слова, определите их значение, посмотрите в каком контексте они употреблены.

Контрольно-тренировочные упражнения.

1. Замените выделенные слова личными местоимениями.
1. Ben is from London. 2. Youcef is from Algiers. 3. Mr. and Mrs. Snowdown aren’t from Scotland. 4. Hans is a driver. 5. Brenda is a teacher. 6. Tatiana and her sister live in Moscow. 7. John and I are good friends. 8. Josh speaks English very well. 9. My sister and I are twins. 10. Jonathan comes from England.
2. Заполните пропуски притяжательными местоимениями.
1. This is Mr. Simpson. And this is … daughter. 2. This is Mr. White. And this is … wife. 3. This is Ivan. And these are … children. 4. My name is Ann. And these are … parents. 5. These are Tom and Jack. And these are … sisters. 6. This is my dog. And this is … house. 7. This is Mary. And this is … doll. 8. This is Brain. And this is … car. 9. We are sisters. These are … mother.
3. Дополните предложения, используя возвратные местоимения.
А. 1. Nobody wants to go to the cinema with me, so I will have to go … 2. Nobody wants to go to the basketball game with Andrew, so … 3. Nobody wants to go bowling with us, so … 4. Nobody wants to go walk with you, so … 5. Nobody wants to have dinner with Mrs. Rosen, so … 6. Nobody wants to play cards with you and your brother, so …
B. 1. I will give you the money to buy the trees, but you will have to plant them … 2. We will make the shelves .… 3. The work … isn’t difficult, but we simply haven’t the time to do it. 4. The tents … were small, but there was a big building where we could play or read. 5. Buy me some fruit and take some for .… 6. The old man was walking up the street talking to …. 7. I always draw the picture for our wall newspaper …. 8. I hear you are going to Paris. I hope you will enjoy ….
4. Поставьте выделенные слова в единственное число, соответственно, изменяя форму глагола to be, и переведите предложения.
Образец. These pencils are red. – This pencil is red.
1. These men are miners. 2. Those pictures are very fine. 3. We are not children. 4. These pens are bad. 5. They are typists. 6. These women are doctors. 7. Those girls are very clever. 8. The texts are interesting. 9. You are from Great Britain. 10. My friends are engineers.
5. Поставьте указательные местоимения:
а) во множественное число и сделайте соответствующие изменения в предложениях:
1. This is an apple. 2. This is a knife. 3. This is a letter. 4. This man is a student. 5. That woman is a teacher. 6. That girl is his daughter. 7. This shelf is full of books. 8. Is this newspaper fresh? – Yes, it is. 9. Is that box empty (пустой)? – No, it isn’t. 10. Does that fellow know you? 11. That is not a desk. 12. Doesn’t this gentleman come to see you very often?
б) в единственное число и сделайте соответствующие изменения в предложениях:
1. These are matchers. 2. These matchers are bad. 3. Are these glasses? 4. These are not boxes. 5. These are German Magazines. 6. Are those desks or table? 7. Those fellows are not my friends. 8. Are those your pupils? 9. Those pencils are hers. 10. Are these your note-books? 11. These are not letter. 12. Are those men your roommates?
6. Заполните пропуски личными формами глагола to be:
1. Mike … a student. He … nineteen. He has two sisters. His sisters’ names … Helen and Ann. They … schoolgirls. 2. I … on duty today. 3. Mr. Pike and his wife … away from London. They … in Brighton now. 4. My family … not large. We … four: my mother, my father, my sister and myself. 5. I … sorry. … I come in? … you free now? I want to speak to you. 6. … anybody (кто-либо) absent from the class? – No, all … present. 7. These … not small letters. These … capital letters. 8. This … a boy and that … a girl. 9. Those students’ bags … not here. 10. … your name Nick? – Yes, it …. 11. … you from Leningrad? – No, I … from Sent Petersburg. 12. My parents … not very old, my father … fifty-five, and my mother … fifty.
7. Раскройте скобки и поставьте глагол to be в соответствующую форму в зависимости от смысла предложения:
1. Now I (to be) eighteen years old. Last year I (to be) seventeen. 2. Peter (to be) in the 10th form now. 3. We (to be) never late for classes. 4. Yesterday several students (to be) absent from the lecture. Today all (to be) present. 5. The first class next Monday (to be) maths. 6. There (to be) an interesting program on TV tonight. 7. Our teacher of English (to be) ill last week. 8. I called up his parents several times, but nobody answered. Probably they (to be) at home at that moment. 9. It (to be) time to have a break. We (to be) tired. 10. Tom (to be) very busy last month: he (to be) on a business trip and had a lot of things to do. 11. The Browns (not to be) present at the party next Saturday, they (to be going) to the country. 12. (To be) schoolchildren usually on vacation early in January?
8. Переведите на английский язык, употребляя глагол to be в соответствующей форме:
1. Вы были больны на прошлой неделе? 2. Не пора ли начинать урок? 3. Пора идти обедать (go for lunch). 4. Где вы были в прошлое воскресенье? 5. Будете ли вы свободны после занятий? 6. Мы видели (saw) новый фильм вчера. Фильм был интересный, не так ли? 7. Вы были на лекции (at the lecture) или на собрании в это время? 8. Когда он был маленьким, у него было много игрушек (toys). 9. В субботу она будет в Париже (Paris), в четверг она была в Санкт-Петербурге (St. Petersburg), а сейчас она в Москве. 10. Ника не будет завтра дома в 4 часа. Вчера он уехал в деревню (village).
9. Образуйте от следующих прилагательных сравнительную и превосходную степень.
Dirty, clean, near, bad, famous, little, much, clever, good, expensive, cheap, important, pale, hot, beautiful, large, practical, fat, early, pretty, happy, bright, dark, dry, fresh, quick, late, nice, rich, sad, wet, thin, thick, weak, funny, easy, lazy, ugly.
10. Перепишите исчисляемые и неисчисляемые существительные в 2 столбика и переведите их.

Time, water, machine, music, snow, word, coffee, money, idea, family, knowledge, sea, hour, tree, silver, meat, happiness, information, speed, book, news, house, friend, milk, student, pen, paper, clothes, picture, air.

11. Образуйте форму множественного числа следующих существительных:



frog –

party – roof –

wife – driver –

play – tomato –

speed – box –

paper – student –

baby – German –

meat –

potato – friend –

bench – knowledge –

news – word –

tooth –

idea – lady –

love – deer –

life –

clothes –

bus – peace –

sea –

mouse – coffee –

story –

woman – hour –

gold –

tea – love –

county – foot –

street –

mother –






12. Употребите притяжательный падеж существительных.

Образец: The poems of Lermontov. – Lermontov’s poems.
1. The toy of the children. 2. The questions of my son. 3. The wife of my brother. 4. The table of our teacher. 5. The life of animals. 6. The voice of this girl. 7. The new book of the pupils. 8. The letter of Peter. 9. The car of my parents. 10. The room of your fried. 11. The handbags of these women. 12. The flat of my sister is large. 13. The children of my sister are not at home. 14. The room of the boys is large.
13. Замените существительные в притяжательном падеже на сочетание предлога of с именем существительным, где возможно.
Например: He always takes his brothers’ books. — He always takes books of his brothers.

1. The only thing she wanted was to see her parents’ house again. 2. No one could explain the young girl’s behaviour at yesterday’s supper. 3. Last Sunday’s rugby match was disappointing. Our team lost. 4. The boy was looking through a children’s magazine. 5. After an hour’s break we resumed our work. 6. At that time he lived in a little flat for economy’s sake. 7. It was four and a half hours’ ride. 8. I don’t like cow’s milk. 9. He was puzzled by Ann and Peter’s visit. 10. When Friday came, he was at his wit’s ends. 11. She dropped in at the chemist’s to buy some aspirin. 12. This is John’s coat, and that is Peter’s.
14. Объясните наличие или отсутствие артикля перед существительными.
1. Last week I met my friend. He was with a young girl. The girl was a student of our Academy. 2. This is a pencil. The pencil is red. 3. She is a teacher. She is our teacher of English. 4. It is a lake. The lake is deep. It’s one of the deepest lakes in the world. 5. There are many flowers in your garden. The flowers are beautiful. 6. Did you write а plan? Give me your plan, please. 7. The Black Sea is in the South of Russia. 8. This is Nick. Не works as an engineer. He is а good engineer. 9. There are some schools in our street. The schools are new. 10. Yury Gagarin was the first cosmonaut of the world. 11. In summer the sky is blue and the sun shines brightly. 12. The Petrovs are friendly. 13. This is Ann’s book. I don’t like such books. 14. Winter begins in December.
15. Вставьте артикли а, an, the, где необходимо:
1. This ... pencil is broken. Give me that ... pencil, please. 2. I have ... ten programmes on my TV. 3. Му friend has ... car. … car is broken now. 4. I got ... letter from my friend yesterday. ... letter was very long. 5. She has two ... daughters and one ... son. Her ... son is ... student. 6. Му... brother’s ... friend has no ... dog. 7. This is ... house. ... house is white. 8. They have … party. … party is ... birthday party. 9. I read ... good book yesterday. ... book was interesting and funny.
16. Переведите предложения. Объясните наличие или отсутствие артикля перед существительными.
1. Хотите еще кофе? — Нет, спасибо. Кофе очень горячий, я бы выпил чаю. 2. Ты слышал, что Ивановы получили новую квартиру? 3. Я собираюсь повторить слова и грамматику 13-го урока. 4. Ты был когда-нибудь в Южной Америке? — Да, 5 лет тому назад. 5. США состоят из 50 штатов. 6. Я гостил (останавливался) у Петровых, коша был в Киеве. 7. Андорра — маленькая страна. Она расположена между Францией и Испанией. 8. Посмотри, снег около фабрики почти черный. 9. Москва стоит на Москве-реке. 10. а) Эта страна экспортирует кофе; б) Кофе слишком крепкий для меня. 11. Не сидите на солнце слишком много в жаркий день. Это не очень полезно. 12. Дайте мне, пожалуйста, молоко. Я люблю молоко за обедом. 13. Я хочу выпить стакан минеральной воды.
17. Образуйте сравнительную и превосходную степень от следующих прилагательных и наречий
1. large, tall, long, easy, hot, big, cold, nice, bad, strong, short, wide, good, happy, high, low, busy, well, little, many, far.

2. wonderful, necessary, quickly, interesting, comfortable, popular, active, famous, pleasant, beautiful, slowly, clearly.
18. Переведите предложения на русский язык.
1. This book is not so interesting as that one. 2. The Baltic Sea is not so warm as the Black Sea. 3. The more you read, the more you know. 4. Му brother is not as tall as you are. 5. The earlier you get up, the more you can do. 6. Today the wind is as strong as it was yesterday. 7. Your room is as light as mine. 8. John knows Russian as well as English. 9. Маry is not so lazy as her brother. 10. The longer the night is, the shorter the day. 11. The less people think, the more they talk.
19. Переведите на английский язык, обращая внимание на сравнительные конструкции.
1. Сегодня такой же жаркий день, как и вчера. 2. Он такой же сильный, как и его брат. 3. В прошлом году зима была такая же холодная, как и в этом. 4. Он катается на коньках так же хорошо, как и ты, правда? 5. Наша улица не такая узкая, как ваша, не так ли? 6. Моя дочь не такая высокая, как эта девочка. 7. В июле погода не была такой хорошей, как в августе. 8. Сегодня я встала не так рано, как в будний день. 9. Вы думаете, завтра он будет так же занят, как сегодня? 10. Его мать не такая старая, как его отец. Она на пять лет моложе его.
20. Вставьте предлоги on, in или into.
1. There are many people ... the park today. 2. There is a girl standing ... the bridge. Why is she crying? — She has dropped her doll ... the water. 3. There is no tea ... my cup. 4. Pour some tea ... my cup. 5. Put these flowers ... the windowsill. 6. I saw many people ... the platform waiting for the train. 7. We went ... the garden and sat down ... a bench. 8. The teacher hung a picture ... the blackboard. 9. I opened the door and went ... the classroom. The teacher was writing some words ... the blackboard. The pupils were writing these words ... their exercise books. There were some books and pens ... the teacher’s table. There were two maps ... the wall and some flowers ... the windowsills. I saw a pen ... the floor. I picked it up and put it ... the table. 10. He put his hand ... his pocket, took out a letter and dropped it ... the mailbox which hung ... the wail of the house. Then he got... his car and drove off. 11. Where is the book? — It is ... the table. 12. Where is the tea? — It is ... the cup. 13. Put the plates ... the table. 14. Put the book ... the bag. 15. There is a beautiful picture ... the wall.
21. Вставьте предлоги in или to.
1. In winter I usually go ... bed at ten o'clock because I learn ... school and have to get up early. But in summer, when I don't go ... school and live ... the country, I like to go ... bed late. 2. Do you like to read ... bed? 3. We did not want to stay ... town on such a hot day, so we went ... the country. 4. It is very late. Go ... bed at once. 5. Where is your little sister? — She is ... bed. Mother always puts her ... bed at eight o’clock. 6. In summer my mother does not go ... work and I don’t go ... school. We live ... the country. My father goes ... work every day, so he stays ... town. But sometimes he comes ... the country after work and goes back ... town early in the morning, when I am still... bed.
22. Вставьте предлоги at или on.
1. I get up ... seven o’clock or ... a quarter past seven. 2. ... Sunday I usually get up ... nine o’clock or ... half past nine. But last Sunday I slept very long and got up only ... noon. 3. My birthday is ... the ninth of July. 4. The school year begins ... the first of September. 5. ... the twenty-fifth of December people celebrate Christmas. 6. ... Wednesday I usually have a lot of homework. 7. Lev Tolstoy liked to get up ... sunrise. 8. Our lessons are usually over ... twenty minutes to two. 9. They returned from the wood ... sunset. 10. I began writing my composition ... seven o’clock and finished only ... midnight.

23. Вставьте to be в нужной форме:
1. There … a telegram on the table. 2. … there any telegrams from Moscow? – Yes, there … some. 3. … there … a flight for Moscow tomorrow? – Yes, there … . 4. There … much snow last winter. 5. There … a lot of stars and planets in space. 6. … there … a lift in your future house? – Yes, there … . 7. Some years ago there … many old houses in our street. 8. … there any lectures yesterday? –No, there … . 9. … there a lamp over the table? – Yes, there … . 10. … there a test last lesson? – No, there … . 12. Soon there … a new film on.
24. Переведите, используя обороту there is (there are).
1. Рядом с этим министерством есть школа. Школа находится рядом с этим министерством. 2. На доске несколько английских предложений. Английские предложения (написаны) на доске. 3. В этой книге много новых слов. Новые слова на шестой странице. 4. В городе несколько парков. Парки находятся в центре города. 5. На полу много игрушек. Много игрушек лежит на полу. 6. На стуле висело несколько платьев. Платья висели на стуле. 7. В вазе стояли цветы. Цветы стояли в красивой вазе. 8. Около дома стояло несколько мужчин и женщин. Мужчины и женщины стояли около дома. 9. В этом городе пять новых кинотеатров.
25. Переведите на английский язык, обращая внимание на перевод оборота there is (there are).

1. Несколько лет назад на этой улице был завод и несколько домов. 2. Сейчас в парке много детей. 3. В классе несколько студентов. 4. В контрольной работе нет ошибок. 5. В этом журнале есть интересные статьи? 6. На доске нет мела. 7. В портфеле есть учебник и пять тетрадей. 8. В этой комнате есть телефон? 9. Сейчас нет времени переводить эту статью. 10. Что висит (находится) на стене? — На стене карта и несколько картин. 11. В чашке не было чая. 12. Сколько текстов было в этом учебнике? — Там было несколько текстов. 13. На этой странице нет никаких грамматических правил. 14. На этой улице была школа? 15. Сколько страниц в твоей тетради? 16. Здесь нет воды. 17. Около окна стояли стол и шесть стульев.
26. Переведите, правильно применяя глаголы to have и оборот to have (has) got.
1. У моего друга не было этой книги дома. 2. У тебя было вчера время пойти к нему? - Нет. 3. Мы хорошо провели время в Москве. 4. На прошлой неделе у меня были интересные английские журналы. 5. У Пети была большая квартира? 6. Они завтракали рано утром.,7- Вы обедали вчера у сестры? - Да. 8. Когда у вас был урок французского? 9. Вчера у меня было немного работы.
27. Допишите следующие предложения, образуя расчлененные вопросы:
1. She looks like you, ...? 2. It isn’t cold to-day,...? 3. You saw him at the club yesterday, ...? 4. They will not come to-day, ...? 5. You haven’t bought your ticket yet, ...? 6. You play chess, ...? 7. You will travel by train, .... 8. He can’t speak French, ...? 9. She ought to go there at once,...? 10. They are not in town, ...? 11. We shall see you tomorrow, ...? 12. You don’t know her,...?
28. Напишите следующие предложения в вопросительно-отрицательной форме:
1. The book was interesting, 2. He went to the Caucasus last summer. 3. He can play chess. 4. He has finished his work. 5. He knows her address. 6. We shall be able to spend a month them. 7. He would like to come with us. 8. I am working hard. 9. He will come in the evening. 10. She knows that man. 11. They were glad to see him. 12. They are at the office.
29. Образуйте из утвердительного предложения разделительный вопрос.
Например: She has already come. — She has already come, hasn’t she?

1. They will return in a month. 2. Let’s buy a loaf of bread. 3. Open the window, 4. I am late. 5. There is a theatre in the centre of the city. 6. She has never been to the Zoo. 7. I am right. 8. Don’t go there. 9. Peter and Ann know English well. 10. He didn’t do his homework. 11. Let’s go to the country. 12. There were no mistakes in his dictation. 13. She will not be playing the piano at twelve. 14. They can’t speak German at all. 15. She knows him.
30. Поставьте к следующим предложениям вопросы:

а) общие;

б) специальные;

в) разделительные.
1. There is a book on the table. 2. He works hard today. 3. We shall leave for Moscow next week. 4. They read that book yesterday. 5. Bob’s parents don’t go to work on Sunday. 6. It is not cold today. 7. Helen swam well, when she was a schoolgirl. 8. I learn English at school. 9. They will show you how to get there. 10. He didn’t fell well that evening.
31. Задайте вопросы к выделенным словам.

1. Sam usually meets Jack, when he is at the bus-stop. 2. Roger speaks to Jane every day. 3. They come from Italy. 4. Jim is a student. 5. They think he does it. 6. The woman’s name is Carol Webster. 7. I don’t like to buy some products in this shop, because sometimes they are not fresh. 8. Our teacher speaks to us in English. 9. We hate them, they are so stupid.
1   2   3   4   5